Utworzenie Pomorskiego Banku Kredytowego w Szczecinie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 1988 r.
w sprawie utworzenia Pomorskiego Banku Kredytowego w Szczecinie. *

Na podstawie art. 63 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 7, poz. 56, z 1983 r. Nr 71, poz. 318 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181) oraz art. 52 pkt 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1987 r. Nr 12, poz. 77) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Tworzy się Pomorski Bank Kredytowy w Szczecinie, zwany dalej "Bankiem".
2.
Dniem utworzenia Banku, o którym mowa w ust. 1, jest dzień uruchomienia jego działalności.
§  2.
1.
Bank jest instytucją kredytową, rozliczeniową i oszczędnościową oraz może wykonywać inne czynności przewidziane w Prawie bankowym.
2.
Bank udziela kredytów i pożyczek.
§  3.
Bank działa na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Siedzibą Banku jest Szczecin.
§  4.
1.
Do zakresu działania Banku należy w szczególności:
1)
otwieranie i prowadzenie rachunków bankowych oraz przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej,
2)
udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych jednostkom gospodarki uspołecznionej, w tym organizacjom społecznym prowadzącym działalność gospodarczą, i osobom fizycznym,
3)
prowadzenie bankowej obsługi pożyczek państwowych,
4)
emisja i obrót papierami wartościowymi,
5)
otwieranie i prowadzenie rachunków bankowych oraz przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych osób fizycznych,
6)
przyjmowanie i wykonywanie obsługi wkładów oszczędnościowych oraz wydawanie dokumentów stanowiących dowody posiadania wkładów,
7)
prowadzenie obsługi obligacji stosownie do zawartych umów.
2.
Bank jest bankiem dewizowym w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego.
§  5.
Bank podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, który wynosi 65% podstawy opodatkowania.
§  6.
Na zasadach określonych w przepisach ustawowych nastąpi ustalenie:
1)
zakresu zadań, które zostaną przejęte przez Bank z Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "NBP",
2)
jednostek organizacyjnych oraz składników majątkowych podlegających wydzieleniu z NBP i przekazaniu Bankowi,
3)
listy pracowników NBP przechodzących do pracy w Banku oraz praw i obowiązków tych pracowników,
4)
zakresu, w jakim Bank przejmie wierzytelności i długi NBP oraz uprawnienia i obowiązki wynikające z umów zawartych przez NBP.
§  7.
1.
Prezes NBP zapewni:
1)
podjęcie prac związanych z zorganizowaniem Banku i przygotowaniem czynności wymienionych w § 6,
2)
uruchomienie działalności Banku od dnia 1 stycznia 1989 r.
2.
Nakłady poniesione w okresie do dnia 31 grudnia 1988 r. w związku z zorganizowaniem i uruchomieniem działalności Banku obciążają koszty działalności NBP.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło moc w części wydanej na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz.U.87.12.77) w związku ze skreśleniem art. 52 tej ustawy przez art. 23 pkt 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.89.3.12), z dniem 7 lutego 1989 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024