Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 lipca 1984 r.
w sprawie ustalania składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 i art. 47 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318 oraz z 1977 r. Nr 8, poz. 31) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają skład załóg niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do członków załóg polskich statków morskich, z wyjątkiem:
1)
jednostek pływających Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i Milicji Obywatelskiej,
2)
morskich statków sportowych.
§  3.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających długie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
kapitan,
2)
starszy lub I oficer,
3)
dwóch oficerów wachtowych,
4)
I radiooficer,
5)
starszy lub I oficer mechanik,
6)
I lub II oficer mechanik,
7)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
8)
I oficer elektryk,
9)
trzech starszych marynarzy,
10)
trzech marynarzy,
11)
trzech motorzystów,
12)
kucharz.
§  4.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających krótkie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi, skład załogi:
1)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie trójwachtowym:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych marynarzy,
j)
trzech marynarzy,
k)
motorzysta - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
2)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie dwuwachtowym, skład załogi może być zmniejszony o następujące stanowiska:
a)
jednego oficera wachtowego,
b)
jednego oficera mechanika wachtowego,
c)
jednego starszego marynarza,
d)
jednego marynarza,
e)
jednego motorzysty - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM).
§  5.
Dla statków rybackich ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
dla statków o pojemności brutto powyżej 800 TR:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
h)
I oficer elektryk,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów,
l)
kucharz.
2)
dla statków o pojemności brutto powyżej 500 TR do 800 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
I oficer mechanik,
f)
II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
3)
dla statków o pojemności powyżej 200 TR do 500 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
I radiooficer,
d)
I oficer mechanik,
e)
II oficer mechanik,
f)
dwóch starszych rybaków,
g)
dwóch rybaków,
h)
motorzysta.
§  6.
Skład załogi, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi statków:
1)
rybackich o pojemności brutto do 200 TR,
2)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową,
3)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową i przekraczających jej granice,
4)
pełniących pogotowie ratownicze,
5)
odbywających podróże próbne,

ustala urząd morski na wniosek armatora.

§  7.
Na statkach, na których odrębne przepisy tego wymagają, ustanawia się dodatkowe stanowiska:
1)
zaworowego,
2)
oficera pożarowego,
3)
starszego strażaka okrętowego,
4)
strażaka okrętowego.
§  8.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych urząd morski:
1)
może ustanowić stanowisko starszego oficera zamiast stanowiska I oficera albo dodatkowe stanowisko starszego oficera,
2)
może ustanowić stanowisko I oficera mechanika zamiast stanowiska II oficera mechanika albo dodatkowe stanowisko I oficera mechanika,
3)
może ustanowić dodatkowe stanowisko II radiooficera,
4)
może ustalić na jedną podróż inny niż określony w rozporządzeniu niezbędny skład załogi, jeżeli względy bezpieczeństwa żeglugi nie stoją temu na przeszkodzie,
5)
uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź szczególne warunki obsługi danego statku albo inne istotne czynniki - może ustalić odpowiednio mniejszy lub większy niezbędny skład załogi lub określić inne kwalifikacje członków tej załogi.
§  9.
Urząd morski może wyrazić zgodę na zmniejszenie składu załogi statku o stanowisko I radiooficera na statkach, co do których umowy międzynarodowe dopuszczają taką możliwość, pod warunkiem, że kapitan lub jeden z oficerów specjalności pokładowej posiada świadectwo radiotelefonisty wymagane odrębnymi przepisami.
§  10.
Skład załogi, niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich (bezpieczną obsługę) - potwierdza urząd morski:
1)
wydaniem "Certyfikatu bezpiecznej obsługi" według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia albo
2)
w karcie bezpieczeństwa.
§  11.
Skład załogi statku nie związanej bezpośrednio z bezpieczeństwem żeglugi ustala armator.
§  12.
W rozumieniu rozporządzenia:
1)
krótką podróżą międzynarodową jest taka podróż międzynarodowa, w czasie której statek nie oddala się więcej niż 200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą znaleźć bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy ostatnim odwiedzonym portem kraju rozpoczęcia podróży a końcowym portem przeznaczenia nie przekracza 600 mil morskich,
2)
długą podróżą międzynarodową jest podróż międzynarodowa inna niż określona w pkt 1.
§  13.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 49 Ministra Żeglugi z dnia 18 czerwca 1964 r. w sprawie obsady etatowej morskich statków handlowych w żegludze międzynarodowej,
2)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 30 stycznia 1971 r. w sprawie ustalania składu załóg statków morskich uprawiających żeglugę krajową (Dz. U. Nr 3, poz. 37).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.43.229

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
Data aktu: 30/07/1984
Data ogłoszenia: 07/09/1984
Data wejścia w życie: 07/09/1984