Prowadzenie rejestru fundacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 kwietnia 1984 r.
w sprawie prowadzenia rejestru fundacji.

Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. Nr 21, poz. 97) stanowi się, co następuje:
§  1.
1. 1
Rejestr fundacji, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony przez Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy w formie księgi rejestrowej.
2.
Fundację wpisuje się do księgi rejestrowej pod oddzielną pozycją.
§  2.
Księga rejestrowa podzielona jest na rubryki, w których wypisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę, siedzibę i cel fundacji, datę jej ustanowienia oraz wzmiankę o osobie fundatora,
3) 2
oznaczenie ministra właściwego ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwego wojewody,
4)
wzmiankę o złożeniu statutu fundacji,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu (innych organów) fundacji oraz zakres ich uprawnień, a w razie zawieszenia zarządu - imię i nazwisko zarządcy przymusowego,
6)
rodzaj i zakres prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej,
7) 3
uwagi, a w szczególności wzmianki o wniesieniu przez właściwego ministra lub wojewodę wniosku o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego, o postanowieniu wydanym przez sąd w tym zakresie oraz o uchyleniu przez sąd powyższego postanowienia.
§  3.
Dla każdej fundacji prowadzone są odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  4.
Sąd może w treści wpisu w rejestrze powołać się na dokument złożony do akt rejestrowanych. Powołany dokument uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  5.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  6. 4
Postępowanie w sprawie o wpis fundacji do rejestru wszczyna się na wniosek fundatora lub zarządu fundacji. Uprawnionymi do składania innych wniosków o wpis do rejestru są zarząd fundacji i minister właściwy ze względu na zakres jego działania i cele fundacji oraz właściwy wojewoda, a w razie zawieszenia zarządu - zarządca przymusowy.
§  7.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  8.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  9.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz pozycję i rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
§  10.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru są skuteczne z chwilą ich wydania. Postanowienia te sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  11.
Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisu w danej pozycji oraz zaopatruje w datę i podpis sędziego. Numer kolejny wpisu odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  12.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  13.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w rejestrze w razie uchylenia orzeczenia zarządzającego dokonanie wpisu, jak również wówczas, gdy okaże się, że w rejestrze figuruje wpis niedopuszczalny z uwagi na obowiązujące przepisy lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy.
§  14.
1.
Wgląd do rejestru ma każda osoba zainteresowana treścią wpisów.
2.
Rejestr oraz dokumenty objęte wpisem stosowanie do § 4 można przeglądać tylko pod nadzorem sekretarza sądowego.
3.
Za zgodą przewodniczącego osoba, która wykaże interes prawny, może sporządzać wypisy z rejestru.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
2 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
3 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lipca 1991 r. (Dz.U.91.64.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 1991 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.27.139

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru fundacji.
Data aktu: 13/04/1984
Data ogłoszenia: 17/05/1984
Data wejścia w życie: 17/05/1984