Ruch lotniczy cywilnych statków powietrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 20 kwietnia 1977 r.
w sprawie ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych.

Na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W Polskiej przestrzeni powietrznej wyznacza się dla ruchu cywilnych statków powietrznych części następujące:
1)
międzynarodowe i krajowe drogi lotnicze,
2)
rejony lotnisk, rejony węzłów lotnisk oraz strefy lotnisk.
2. 1
Rozmiary i rozmieszczenie dróg lotniczych ustala Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a rejonów lotnisk i ich węzłów oraz stref lotnisk - Dowódca Wojsk Obrony Powietrznej Kraju, w porozumieniu z organem upoważnionym przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, z uwzględnieniem postanowień umów międzynarodowych, przepisów lotniczych, potrzeb obronności kraju oraz bezpieczeństwa i ekonomicznego wykonywania lotów statków powietrznych.
§  2.
1.
Lotnisko wojskowe uważa się za wyznaczone dla ruchu cywilnych statków powietrznych, jeżeli Minister Obrony Narodowej wydał decyzję o udostępnieniu lotniska dla tego ruchu.
2.
Na okresowe lub doraźne korzystanie przez cywilne statki powietrzne z lotniska wojskowego wymagana jest zgoda właściwego organu wojskowego.
§  3.
1.
Loty statków powietrznych mogą odbywać się pod kontrolą lub nadzorem właściwych organów służby ruchu lotniczego.
2.
Na międzynarodowych drogach lotniczych i na cywilnych lotniskach komunikacyjnych oraz w rejonach i strefach tych lotnisk loty wojskowych statków powietrznych mogą być wykonywane po uzgodnieniu z organami cywilnej służby ruchu lotniczego.
3.
Na krajowych drogach lotniczych, na lotniskach wojskowych użytkowanych przez lotnictwo cywilne i pozostałych lotniskach nie wymienionych w ust. 2 oraz w rejonach i strefach tych lotnisk loty cywilnych statków powietrznych mogą być wykonywane po uzgodnieniu z organami wojskowej służby ruchu lotniczego.
4.
W rejonach węzłów lotnisk loty statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą cywilno-wojskowego organu służby ruchu lotniczego działającego w danym rejonie.
§  4.
1.
Na drogach lotniczych, w rejonach lotnisk i ich węzłów, w strefach lotnisk (§ 1 ust. 1) oraz na lotniskach wyznaczonych dla ruchu cywilnych statków powietrznych kierowanie ruchem lotniczym statków powietrznych, spełniających wymagania obowiązujące w systemie kierowania ruchem cywilnych statków powietrznych, należy do organów cywilnej służby ruchu lotniczego.
2.
Loty statków powietrznych, które nie spełnieją wymagań obowiązujących w systemie kierowania ruchem cywilnych statków powietrznych, mogą być wykonywane w częściach przestrzeni powietrznej oraz na lotniskach wymienionych w ust. 1, jeżeli:
1)
znajdują się pod kontrolą wspólnie działających organów cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego;
2)
są bieżąco koordynowane między wspólnie działającymi organami cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego a organami dysponującymi lotami tych statków.
3.
Na lotniskach wojskowych wyznaczonych dla ruchu cywilnych statków powietrznych oraz w strefach i rejonach tych lotnisk kierowanie ruchem lotniczym odbywa się zgodnie z warunkami określonymi dla danego lotniska.
4.
Organy cywilnej służby ruchu lotniczego informują właściwe organy wojskowe o wszelkich planowanych i wykonywanych lotach cywilnych statków powietrznych.
§  5.
Wojskowa służba ruchu lotniczego zawiadamia cywilną służbę ruchu lotniczego o wprowadzeniu zakazu lotów lub ich ograniczeniu; cywilna służba ruchu lotniczego powiadamia o tym zainteresowanych użytkowników statków powietrznych i zainteresowane organy służby ruchu lotniczego.
§  6.
Loty cywilnych statków powietrznych poza częściami przestrzeni powietrznej określonymi w § 1 ust. 1 i lotniskami wyznaczonymi dla ruchu tych statków mogą się odbywać za zezwoleniem właściwego organu wojskowej służby ruchu lotniczego w wyznaczonych przez ten organ przestrzeniach i trasach.
§  7.
Zmiany ustalonych lub nakazanych warunków lotu cywilnego statku powietrznego mogą być wprowadzone po uzgodnieniu z właściwym organem wojskowej służby ruchu lotniczego.
§  8.
1.
Ruchem lotniczym kierują ściśle współdziałające z sobą organy cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego, a w szczególności:
1)
centralny i rejonowe wojskowo-cywilne ośrodki koordynacji ruchu lotniczego,
2)
cywilny centralny ośrodek kierowania ruchem lotniczym,
3)
cywilno-wojskowe ośrodki kierowania ruchem lotniczym w rejonie węzłów lotnisk.
2.
Do zadań organów służby ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 pkt 1 należy analizowanie, planowanie i koordynowanie całokształtu ruchu lotniczego.
3.
Do zadań organów służby ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 w szczególności należy:
1)
zapewnienie sprawnego przebiegu planowanego ruchu lotniczego,
2)
wprowadzanie bezpiecznych separacji pomiędzy statkami powietrznymi lub grupami tych statków,
3)
przekazywanie załogom statków powietrznych niezbędnych poleceń, wskazówek i informacji,
4)
udzielanie pomocy załogom statków powietrznych w szczególnie trudnych sytuacjach oraz uruchamianie poszukiwania i akcji ratowniczej.
§  9. 2
Ustala się szczegółowe zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych, stanowiące załącznik 3 do rozporządzenia.
§  10.
Przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 6, stosuje się również do przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim, poza wodami terytorialnymi, w której działa polska cywilna służba ruchu lotniczego na podstawie umów międzynarodowych.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministrów Komunikacji i Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1964 r. w sprawie zasad ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych (Dz. U. z 1965 r. Nr 1, poz. 4 i Nr 30, poz. 201 oraz z 1971 r. Nr 17, poz. 174 i Nr 30, poz. 273).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 maja 1977 r.

ZAŁĄCZNIK 4

(pominięty)

______

*) Załącznik, będący odrębnym wydawnictwem, jest do nabycia w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego.

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.
2 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.
3 Załącznik, będący odrębnym wydawnictwem, jest do nabycia w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego.
4 Załącznik:

- dodany przez rozporządzenie Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 3 grudnia 1996 r.(Dz.U.96.154.754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1997 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury i Obrony Narodowej z dnia 17 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.5.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2002 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024