Zm.: rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 30 grudnia 1972 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 11 lipca 1963 r. w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne (Dz. U. Nr 33, poz. 193) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ciecze palne przewożone zbiornikowcami dzielą się na następujące klasy:

klasa I - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu do 21°C włącznie,

klasa II - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu ponad 21°C do 55°C włącznie,

klasa III - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu ponad 55°C do 100°C włącznie.";

2)
w § 6:
a)
w pierwszym zdaniu skreśla się wyrazy: "Świnoujście-Szczecin",
b)
w pkt 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) flagę "B" i pod nią flagę "1" - według księgi międzynarodowych sygnałów morskich, jeżeli przewozi ciecze palne klasy I lub II bądź jest nie odgazowany po przewozie takich cieczy";

3)
w § 9:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) długość zbiornikowca",

b)
na końcu ust. 3 dodaje się wyrazy "i portową straż pożarną";
4)
w § 14 ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w Szczecinie-Świnoujściu:

a) od miejsca postoju zbiornikowca na redzie do miejsca zacumowania w porcie Świnoujście i odwrotnie,

b) w czasie pobytu zbiornikowca w portach Szczecin i Świnoujście,

c) od miejsca postoju zbiornikowca na redzie do I bramy torowej i od punktu obserwacyjnego w Policach do miejsca zacumowania w porcie Szczecin i odwrotnie,";

5)
w § 16 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Do obsługi holowniczej zbiornikowca wyznacza się wyłącznie holowniki o napędzie motorowym.";

6)
§ 17 skreśla się;
7)
w § 18:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, na odcinku od 11 do 50 kilometra toru, zbiornikowce, o których mowa w ust. 1, mogą mijać się z innymi statkami niż zbiornikowce przewożące ciecze palne klasy I lub II albo nie odgazowane po przewozie takich cieczy.",

b)
ust. 3 skreśla się;
8)
w § 24 ust. 1 pkt 1 skreśla się wyrazy "o długości 30 metrów";
9)
w § 25:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Portowa straż pożarna pełni służbę na statku pożarniczym lub przy przeciwpożarowym taborze lądowym w pobliżu zbiornikowca, utrzymując stałą łączność przy pomocy UKF.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Szczegółowy zakres działania służby przeciwpożarowej przy obsługiwaniu zbiornikowców określi Główny Inspektorat Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Żeglugi w uzgodnieniu z Komendą Główną Straży Pożarnych.";

10)
w § 26:
a)
skreśla się ust. 6 i ust. 11,
b)
w ust. 10 dodaje się na końcu wyrazy "lub powinna być zapewniona łączność z tą centralą i kapitanatem portu przy pomocy UKF.";
11)
§ 28 otrzymuje brzmienie:

"§ 28. 1. Zaopatrywanie statków w paliwo płynne przez zbiornikowce portowe, tzw. bunkrowce, wymaga zgody kapitanatu portu.

2. Przepisy §§ 9, 10, 11, 14, 16 i 25 nie mają zastosowania do zbiornikowców portowych, tzw. bunkrowców.";

12)
po § 29 dodaje się nowy § 29a w brzmieniu:

"§ 29a. Do czasu przejęcia przez resort przemysłu chemicznego przeładunku wszystkich cieczy palnych klasy I i II - czynności tych mogą dokonywać zarządy portów za pomocą elastycznych węży przeładunkowych, za każdorazowym zezwoleniem dyrektora urzędu morskiego określającym warunki i środki takiego przeładunku."

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024