Szczegółowy zakres działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar oraz zakres działania okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 czerwca 1966 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar oraz zakresu działania okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar.

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar (Dz. U. Nr 23, poz. 147) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W sprawach jakości wyrobów do zakresu działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar, zwanego w dalszych przepisach rozporządzenia "Urzędem", należy:
1)
inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zabezpieczenia i poprawy jakości surowców, materiałów, półwyrobów i wyrobów gotowych, zwanych w dalszych przepisach rozporządzenia "wyrobami", oraz koordynowanie tych przedsięwzięć w zakresie międzyresortowym,
2)
inicjowanie, opracowywanie i pomoc we wdrażaniu nowoczesnych metod i techniki kontroli jakości wyrobów,
3)
opracowywanie wniosków w sprawie zasad organizacji kontroli technicznej i kontroli jakości wyrobów oraz kwalifikacji wymaganych od osób zatrudnionych w tej kontroli,
4)
ustalanie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), ogólnych wytycznych w zakresie kryteriów oceny jakości wyrobów oraz kontrolowanie ich stosowania,
5)
dokonywanie w uzasadnionych przypadkach w zakładach produkcyjnych szczególnej kontroli jakości wyrobów,
6)
przeprowadzanie doraźnych kontroli jakości wyrobów i działalności służb kontroli technicznej,
7)
koordynowanie prac resortowych jednostek działających niezależnie od producenta w zakresie kontroli jakości i odbiorów technicznych wyrobów oraz opracowywanie dla tych jednostek wytycznych w zakresie metod i techniki kontroli jakości wyrobów,
8)
ustanawianie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), w przypadkach niezbędnych dla zapewnienia jakości wyrobów obowiązku atestacji surowców i materiałów, jeżeli warunki techniczne nie przewidują tego wymogu,
9)
ustalanie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), programów obowiązkowych badań i oceny jakości wyrobów oraz zakresu tych badań i oceny,
10)
ustalenie, w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki i właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - w porozumieniu z właściwymi centralnymi związkami spółdzielczymi, wykazu jednostek badawczych przeprowadzających badania i ocenę jakości wyrobów oraz uprawnień i obowiązków tych jednostek w zakresie badań i oceny jakości wyrobów,
11)
kontrolowanie prac jednostek wymienionych w pkt 10 w zakresie badań i oceny jakości wyrobów,
12)
prowadzenie własnych ośrodków badawczych,
13)
opracowywanie zasad i trybu przyznawania prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości, związanych z tym opłat, ogólnych kryteriów i wymagań, od których uzależnione jest przyznawanie prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości, sposobu znakowania i wzorów znaków jakości oraz kontrolowanie prawidłowości stosowania tych znaków,
14)
przyznawanie prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości,
15)
upoważnianie jednostek państwowych i organizacji społecznych do przyznawania na określone wyroby prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości oraz kontrolowanie tych jednostek w tym zakresie,
16)
prowadzenie badań i oceny jakości wyrobów związanych z oznaczaniem wyrobów znakami jakości oraz kontrolowanie zleconych w tym zakresie badań i oceny,
17)
prowadzenie analizy kształtowania się poziomu jakości wybranych wyrobów lub grup wyrobów i przedkładanie właściwym organom wniosków zmierzających do poprawy ich jakości,
18)
występowanie do właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych), prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - do właściwych centralnych związków spółdzielczych z wnioskami w sprawach usunięcia wad lub wstrzymania produkcji wyrobów niskiej jakości, nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem.
2.
W sprawach miar i narzędzi pomiarowych do zakresu działania Urzędu należy:
1)
ustalanie państwowych wzorców miar, wzorców fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów, miejsc i warunków przechowywania tych wzorców oraz sprawowanie nad nimi nadzoru, porównywanie wzorców państwowych z odpowiednimi wzorcami międzynarodowymi i odtwarzanie ich dla potrzeb gospodarki narodowej,
2)
opracowywanie i ustalanie wzorcowych metod pomiarowych i niektórych wzorcowych zestawów przyrządów pomiarowych oraz prowadzenie, w porozumieniu z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, prac nad ich unifikacją,
3)
dokonywanie legalizacji kontrolnych narzędzi pomiarowych, służących do sprawdzania narzędzi użytkowych,
4)
upoważnianie do dokonywania czynności wymienionych w pkt 3 określonych instytutów naukowo-badawczych lub innych jednostek prowadzących prace naukowo-badawcze,
5)
wydawanie przepisów o narzędziach pomiarowych oraz o wzorcach fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów,
6)
organizowanie sieci placówek legalizujących narzędzia pomiarowe albo upoważnianie przedsiębiorstw, instytutów naukowo-badawczych i innych państwowych jednostek organizacyjnych do legalizacji narzędzi pomiarowych,
7)
określanie zasad i warunków zatwierdzania typów narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji i innych narzędzi ustalonych przez Prezesa Urzędu,
8)
badanie i zatwierdzanie typów narzędzi pomiarowych wymienionych w pkt 7 przed rozpoczęciem ich seryjnej produkcji oraz upoważnianie do dokonywania tych czynności określonych jednostek organizacyjnych,
9)
udzielanie zezwoleń na sprowadzanie z zagranicy narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
10)
sprawowanie nadzoru nad właściwym stosowaniem narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
11)
inicjowanie i organizowanie kontroli w zakresie właściwego stosowania narzędzi pomiarowych w obrocie gospodarczym, współdziałanie w tym zakresie z państwowymi organami inspekcji oraz z organami Milicji Obywatelskiej i innymi organami administracji państwowej,
12)
sprawowanie nadzoru nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie zapewnienia właściwej jakości tych narzędzi.
3.
Do zakresu działania Urzędu należy ponadto:
1)
inicjowanie, organizowanie lub prowadzenie szkolenia w zakresie metod i techniki kontroli jakości wyrobów oraz w dziedzinie metrologii, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach dotyczących kursowego szkolenia i doskonalenia zawodowego,
2)
inicjowanie i prowadzenie prac naukowych w zakresie metrologii, produkcji i stosowania narzędzi pomiarowych, kryteriów oceny, metod badań i kontroli jakości wyrobów oraz ekonomiki jakości, jak również inicjowanie prac w zakresie bodźców materialnego zainteresowania jakością wyrobów,
3)
prowadzenie informacji oraz opracowywanie i upowszechnianie wyników badań naukowych w zakresie jakości produkcji, metod i techniki kontroli jakości oraz metrologii, wydawanie czasopism fachowych i prac naukowych z tej dziedziny,
4)
współpraca z instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze i doświadczalne oraz występowanie z wnioskami o zamieszczanie w planach prac tych jednostek zagadnień z dziedziny badań i kontroli jakości wyrobów oraz metrologii,
5)
prowadzenie wymiany doświadczeń i publikacji z odpowiednimi organizacjami innych państw i organizacjami międzynarodowymi oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących jakości i metrologii,
6)
wydawanie "Dziennika Urzędowego Centralnego Urzędu Jakości i Miar",
7)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w przepisach szczególnych.
4.
Zakres działania Urzędu w sprawie probiernictwa regulują odrębne przepisy.
§  2.
Do zakresu działania okręgowych urzędów jakości i miar należy:
1)
przeprowadzanie w zakładach produkcyjnych doraźnych kontroli jakości wyrobów, działalności kontroli technicznej oraz prawidłowości stosowania znaków jakości,
2)
przeprowadzanie analizy kształtowania się poziomu jakości wybranych wyrobów lub grup wyrobów i przedstawianie Urzędowi wniosków w tym zakresie,
3)
występowanie do Urzędu z wnioskami w sprawach atestowania surowców i materiałów, usuwania wad oraz wstrzymywania produkcji wyrobów niskiej jakości nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem,
4)
legalizacja narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, regulacja, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
5)
rejestracja zakładów wytwarzających i naprawiających narzędzia pomiarowe oraz kontrola przestrzegania przez te zakłady przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych, w szczególności w zakresie jakości wytwarzanych i naprawianych narzędzi pomiarowych,
6)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych w urzędach i instytucjach państwowych oraz jednostkach gospodarki narodowej,
7)
występowanie do właściwych organów z wnioskami o ukaranie za naruszenie przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
8)
nadzór nad działalnością obwodowych urzędów jakości i miar oraz objazdowych urzędów miar,
9)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  3.
Do zakresu działania obwodowych urzędów jakości i miar należy:
1)
przeprowadzanie w zakładach produkcyjnych doraźnych kontroli jakości wyrobów oraz prawidłowości stosowania znaków jakości,
2)
występowanie do okręgowych urzędów jakości i miar z wnioskami w sprawach atestowania surowców i materiałów, usuwania wad oraz wstrzymywania produkcji wyrobów niskiej jakości, nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem,
3)
występowanie do właściwych organów z wnioskami o ukaranie za naruszenie przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
4)
legalizacja użytkowych narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, regulacja, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
5)
nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych oraz nad właściwym stosowaniem narzędzi pomiarowych w jednostkach gospodarki narodowej,
6)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  4.
Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar ustala Prezes Urzędu.
§  5.
W wykonywaniu swoich zadań Urząd oraz okręgowe i obwodowe urzędy jakości i miar współdziałają z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społecznymi w zakresie stałego podnoszenia jakości wyrobów, prowadzenia badań w tym przedmiocie i doskonalenia kontroli jakości wyrobów, zapewniania środków i sposobów realizacji tych zadań oraz w sprawach przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych.
§  6.
Dla realizacji swoich zadań Urząd uprawniony jest do powoływania komisji, zespołów rzeczoznawców i rzeczoznawców do oceny jakości wyrobów oraz zlecania przeprowadzania badań jakości wyrobów instytutom naukowo-badawczym i innym jednostkom organizacyjnym, prowadzącym prace naukowo-badawcze i doświadczalne.
§  7.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Jakości i Miar, zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024