Przystąpienie szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz przystąpienie i ratyfikacja przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 23 czerwca 1960 r.
w sprawie przystąpienia szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz w sprawie przystąpienia i ratyfikacji przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 27 § 3 Konwencji o ruchu drogowym, podpisanej w Genewie dnia 19 września 1949 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 54, poz. 321), następujące kraje złożyły Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych swoje dokumenty przystąpienia do powyższej Konwencji:
Związek Socjalistycznych

Republik Radzieckich dnia 17 sierpnia 1959 r.

z następującym zastrzeżeniem do artykułu 33:

"Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nie uważa się za związanego postanowieniami artykułu 33 Konwencji o ruchu drogowym, który przewiduje, że spory pomiędzy Umawiającymi się państwami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Konwencji mogą być na żądanie jednego z Państw zainteresowanych przekazane do decyzji Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości, i oświadcza, że zgoda wszystkich Państw w sporze jest wymagana w każdym poszczególnym przypadku dla poddania jakiegokolwiek sporu Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości do decyzji".

Jordania dnia 14 stycznia 1960 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że w notyfikacjach otrzymanych dnia 5 marca, 13 maja, 23 listopada 1959 r. oraz dnia 8 lutego, 25 marca i 22 kwietnia 1960 r. Rząd Wielkiej Brytanii powiadomił o stosowaniu postanowień wymienionej Konwencji do następujących terytoriów, za których stosunki międzynarodowe jest on odpowiedzialny:

Jamajka

z następującymi zastrzeżeniami:

"W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Jamajki zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo na Jamajkę, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Jamajki, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy";

St. Lucia i Trynidad

z następującymi zastrzeżeniami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rządy St. Lucia i Trynidad zastrzegają sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do St. Lucia i Trynidad, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Lucia i Trynidad, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone na terytorium powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone i czerwone szkiełko odblaskowe, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Lucia i Trynidad.

Ponadto Rządy St. Lucia i Trynidad oświadczają, że zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 wspomnianej Konwencji wyłączają Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji oraz zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) wspomnianej Konwencji nie zezwolą na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwolą na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą";

Mauritius

z następującymi deklaracjami i zastrzeżeniami:

"a) Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Mauritius wyłącza Załącznik 2 ze stosowania Konwencji.

b) Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV(b) Rząd Mauritius nie zezwoli na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używania pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą.

c) Rząd Mauritius zastrzega sobie prawo niestosowania postanowień Załącznika 8 paragraf 1 wymienionej Konwencji, przewidującego, że najniższy wiek ustalony dla prowadzenia pojazdów samochodowych na warunkach wymienionych w artykule 24 Konwencji wynosi osiemnaście lat";

Singapur

z następującym oświadczeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Singapuru wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji";

Malta

z następującym oświadczeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Malty wyłącza Załącznik 1 ze stosowania Konwencji";

Zanzibar

Federacja Rodezji i Niasy

z następującym zastrzeżeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Federacji Rodezji i Niasy wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji".

St. Vincent

z następującymi zastrzeżeniami i deklaracjami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd St. Vincent zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do St. Vincent, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Vincent, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone na terytorium powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone i czerwone szkiełko odblaskowe, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Vincent.

Ponadto Rząd St. Vincent oświadcza, że:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 wspomnianej Konwencji wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji.

Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) wspomnianej Konwencji nie zezwoli na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą";

Borneo Północne

z następującym zastrzeżeniem:

"W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Borneo Północnego zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do Borneo Północnego, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Borneo Północnego, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy".

Sierra Leone

z następującymi zastrzeżeniami i deklaracjami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Sierra Leone zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do Sierra Leone, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Sierra Leone, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone do Sierra Leone powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem terytorium".

Ponadto Rząd Sierra Leone oświadcza, że:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2, paragraf 1 Konwencji wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji;

"Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) Konwencji nie zezwoli na używanie więcej, niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą".

Ponadto podaje się do wiadomości, że zgodnie z artykułem 56, paragrafy 2 i 3 Protokołu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, podpisanego w Genewie dnia 19 września 1949 r., następujące państwa złożyły Sekretarzowi Generalnemu ONZ swoje dokumenty ratyfikacyjne względnie akcesyjne wymienionego Protokołu:

Dania dnia 1 lipca 1959 r.,

Związek Socjalistycznych

Republik Radzieckich dnia 17 sierpnia 1959 r.,

z następującym zastrzeżeniem do artykułu 62:

"Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nie uważa się za związanego postanowieniami artykułu 62 Protokołu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, który przewiduje, że spory pomiędzy Umawiającymi się państwami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego Protokołu mogą być na żądanie jednego z Państw zainteresowanych przekazane do decyzji Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości i oświadcza, że zgoda wszystkich Państw w sporze jest wymagana w każdym poszczególnym przypadku dla poddania jakiegokolwiek sporu Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości do decyzji".

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.36.204

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Przystąpienie szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz przystąpienie i ratyfikacja przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.
Data aktu: 23/06/1960
Data ogłoszenia: 26/07/1960
Data wejścia w życie: 26/07/1960