Tworzenie funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, geologicznych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 1959 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, geologicznych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4, art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74) oraz art. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1959 (Dz. U. Nr 77, poz. 399) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
2)
państwowych przedsiębiorstw geologicznych (geofizycznych),
3)
samodzielnych oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego,
4)
pracowni konserwacji zabytków,

- zwanych dalej "przedsiębiorstwami".

II.

Odpisy na fundusz zakładowy.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa planowo-rentowne dokonują odpisów na fundusz zakładowy od osiągniętego zysku według stawki procentowej ustalonej przez właściwego ministra.
2.
Właściwi ministrowie określą w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego wysokość procentowych stawek odpisów na fundusz zakładowy, przy uwzględnieniu rentowności oraz udziału funduszu płac w wartości produkcji podstawowej poszczególnych przedsiębiorstw - w ramach średniej stawki odpisu ustalonej dla resortu.
3.
Średnie resortowe stawki odpisów na fundusz zakładowy ustalone są w wykazach stanowiących załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe nie poniesie w 1959 r. straty większej od ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r., dokonuje odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w wysokości do 4% osobowego funduszu płac, planowanego na rok 1959.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe ustali w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym stratę mniejszą od ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. i nie poniesie straty większej od ustalonej w swoim planie techniczno-ekonomicznym, dokonuje ponadto odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 15% różnicy pomiędzy stratą ustaloną przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. a stratą przyjętą do planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe poniesie stratę większą od ustalonej w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym, a poniesiona strata nie przekracza straty ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r., dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% różnicy pomiędzy stratą ustaloną przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. a stratą rzeczywiście poniesioną.
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe poniesie stratę mniejszą od ustalonej w jego planie techniczno-ekonomicznym, wówczas niezależnie od odpisu, o którym mowa w ust. 1 i 2, dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% sumy, o którą zmniejszono stratę ustaloną w jego rocznym planie techniczno-ekonomicznym.
5.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe ustaliło w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym stratę w wysokości ustalonej przez jednostkę nadrzędną, a poniesie stratę mniejszą, dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% sumy, o którą zmniejszono planowaną stratę.
6.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo planowo deficytowe uzyskało prawo do utworzenia funduszu zakładowego oraz w celu ustalenia podstawy odpisów dodatkowych - koryguje się planowaną stratę o wskaźnik wykonania planu sprzedaży produkcji planowo-deficytowej.
7.
Właściwi ministrowie określą w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych dla poszczególnych przedsiębiorstw wysokość stawek odpisów na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 1-5.
§  4.
Łączna kwota odpisów na fundusz zakładowy ustalona w planach dla wszystkich przedsiębiorstw (planowo rentownych i planowo deficytowych) resortu nie może przekraczać kwoty, jaka wynika z zastosowania średniej stawki (§ 2 ust. 2) do planowanego w resorcie na 1959 r. wyniku działalności gospodarczej przedsiębiorstw objętych rozporządzeniem.
§  5.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów dokonuje się korekt wyników zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74) tylko wtedy, gdy w następstwie zmian wpływających na poziom kosztów własnych przedsiębiorstwa nie następuje odpowiednia zmiana cen rozliczeniowych produkcji oraz cen na sprzedawane wyroby i taryf na świadczone usługi bądź stawki odpisu.

III.

Środki dodatkowe na fundusz zakładowy i zmniejszenie wysokości odpisów.

§  6.
Właściwy minister może w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić na zaliczanie na fundusz zakładowy całkowitego zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju artykułów.
§  7.
W przedsiębiorstwach budowlano-montażowych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego z części funduszu zakładowego przeznaczonej na nagrody dla pracowników potrąca się sumy przekroczeń funduszu płac uznanych przez jednostkę nadrzędną za nieuzasadnione.
§  8.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów wyłącza się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo:
1)
z robót budowlano-montażowych lub geologicznych, jeżeli rozliczenie tych robót nie zostało dokonane na podstawie obowiązujących norm i cen albo na podstawie umownych ryczałtów,
2)
ze sprzedaży wyrobów produkcji pomocniczej i usług, jeżeli ceny tych wyrobów i usług nie są objęte obowiązującymi cennikami (taryfami) -

chyba że właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów postanowi inaczej.

§  9.
Jeżeli wartość robót budowlano-montażowych lub geologicznych, wyrobów produkcji pomocniczej i usług, o których mowa w § 8, przekracza 50% ogólnej wartości robót, wyrobów produkcji pomocniczej i usług - przedsiębiorstwo nie tworzy funduszu zakładowego.

IV.

Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego.

§  10.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie spełnią warunków określonych w rozporządzeniu, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech pierwszych kwartałach 1959 r. warunków do utworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach 1959 r., wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłaty obciążające fundusz zakładowy.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwom, które zgodnie z § 9 nie tworzą funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników - do wysokości 2% planowanego na 1959 r. osobowego funduszu płac, nie przekraczającej jednak kwoty osiągniętego zysku lub kwoty, o którą obniżono stratę.
2.
Zezwolenia na dokonywanie wypłat, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielone po stwierdzeniu na podstawie sprawozdań z wykonania planu przedsiębiorstwa i sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo osiąga w swej działalności gospodarczej pozytywne wyniki ekonomiczne przez:
1)
osiągnięcie co najmniej zaplanowanego wyniku,
2)
zwiększenie produkcji i polepszenie jej jakości,
3)
terminowe wywiązywanie się ze swych obowiązków wobec zleceniodawców,
4)
wzrost wydajności pracy, oszczędną gospodarkę materiałową i likwidację marnotrawstwa,
5)
prawidłową gospodarkę inwestycyjną.

V.

Przepisy końcowe.

§  12.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorstw prowadzących eksperyment ekonomiczny, o ile w przedsiębiorstwach tych fundusz zakładowy tworzony jest na odmiennych zasadach.
§  13.
1.
Jeżeli wyniki działalności przedsiębiorstwa oceniane są po upływie roku gospodarczego, rozporządzenie dotyczy odpisów na fundusz zakładowy na rok gospodarczy 1959/1960.
2.
W przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 1, przez określenia "kwartał" i "półrocze" należy rozumieć kwartał lub półrocze roku gospodarczego.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się do przedsiębiorstw, których wyniki działalności oceniane są po upływie roku gospodarczego 1958/1959, z tym że przepisy dotyczące III kwartału stosuje się również do IV kwartału.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do przedsiębiorstw ściśle współpracujących z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi.
§  14.
Rada Ministrów może na wniosek właściwego ministra rozciągnąć przepisy niniejszego rozporządzenia na przedsiębiorstwa nie zaliczone do przedsiębiorstw budowlano-montażowych, lecz współpracujące ściśle z tymi przedsiębiorstwami bądź zbliżone rodzajem działalności do przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  15.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy powołanej w § 5.
§  16.
W przedsiębiorstwach objętych przepisami niniejszego rozporządzenia nie stosuje się dotychczasowych przepisów dotyczących finansowania wydatków na współzawodnictwo w zakładzie pracy oraz nagród indywidualnych za szczególne osiągnięcia.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.

ZAŁĄCZNIK

I.
WYKAZ ŚREDNICH RESORTOWYCH STAWEK ODPISÓW NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z WYŁĄCZENIEM PRZEDSIĘBIORSTW GEOLOGICZNYCH (GEOFIZYCZNYCH)
Przedsiębiorstwa podległe: Stawka
1. Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów

Budowlanych:

a) rozliczające się z budżetem centralnym 15%
b) rozliczające się z budżetami terenowymi 50%
2. Ministrowi Gospodarki Komunalnej 17%
3. Ministrowi Komunikacji 35%
4. Ministrowi Łączności 38%
5. Ministrowi Górnictwa i Energetyki 35%
6. Ministrowi Przemysłu Ciężkiego 50%
7. Ministrowi Przemysłu Chemicznego 40%
8. Ministrowi Przemysłu Lekkiego 26%
9. Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu 20%
10. Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego 50%
11. Ministrowi Rolnictwa 33%
12. Ministrowi Kultury i Sztuki 47%
II.
WYKAZ ŚREDNICH RESORTOWYCH STAWEK ODPISÓW NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY DLA PRZEDSIĘBIORSTW GEOLOGICZNYCH (GEOFIZYCZNYCH)
Przedsiębiorstwa Stawka
A. podległe Centralnemu Urzędowi Geologii 49%
B. inne podległe:
1. Ministrowi Górnictwa i Energetyki 26%
2. Ministrowi Przemysłu Ciężkiego 50%
3. Ministrowi Budownictwa i Przemysłu

Materiałów Budowlanych

46%
4. Ministrowi Żeglugi i Gospodarki Wodnej 50%
5. Ministrowi Rolnictwa 38%

Zmiany w prawie

Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024