Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 23 października 1926 r.
w sprawie zmian w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Na mocy art. 4, punkt 7 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
§  1.
W przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych (Dz. U. Rz. N. z r. 1904 № 47), obowiązujących dotychczas w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach, wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
1)
§ 54 punkt 5 oznaczonych przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

Skład pociągów towarowych nie powinien przekraczać norm poniżej wskazanych;

a)
w pociągach towarowych na hamulcach zespolonych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 50 km./g. - 150 osi przy szybkości do 55 km./g. - 120 osi
" " od 51 do 65 km./g. - 120 osi
b)
w pociągach towarowych na hamulcach ręcznych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 35 km./g. - 150 osi przy szybkości do 35 km./g. - 120 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 120 osi
" " " 51 " 55 " - 100 "
" " " 56 " 60 " - 80 "

Jeżeli w składzie pociągu towarowego znajdują się czteroosiowe wagony typu amerykańskiego należy przy obliczaniu powyższej dopuszczalnej ilości osi w pociągu, liczyć każdy taki czteroosiowy wagon jako trzyosiowy.

2)
§ 55 p. 3 przepisów o budowie i ruchu na kolejach żelaznych uzupełnia się w końcu ustępem następującym:

"Przy ustalaniu ilości hamulców czynnych w pociągach idących na hamulcach ręcznych należy hamowany (obsadzony) wagon czteroosiowy typu amerykańskiego liczyć za dwie czynne osie hamowane"

3) 1
§ 56 oznaczonych wyżej przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

W końcu pociągu pasażerskiego idącego na hamulcach zespolonych w granicach dopuszczalnego składu (§ 54 p. 4) pod warunkiem odpowiedniej ilości hamulców czynnych (§ 55 p. 9) mogą być doczepiane wagony, nie włączone do hamulca zespolonego, w ilości następującej:

na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 20 osi " " od 35 do 50 " - 20 "
" " " 51 " 60 " - 12 "
" " " 61 " 80 " - 6 "
Przy szybkości pociągu ponad 80 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane. Przy szybkości pociągu ponad 50 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1926 r.
1 § 1 pkt 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 14 grudnia 1926 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.26.124.724).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.116.673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.
Data aktu: 23/10/1926
Data ogłoszenia: 25/11/1926
Data wejścia w życie: 01/12/1926