Zmiany i uzupełnienia Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 18 listopada 1921 r.
w przedmiocie zmian i uzupełnień Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1. 1
Do taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt z dnia 1 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. z 1920 r. № 40, poz. 243), wraz z późniejsze-mi uzupełnieniami i zmianami wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów"

(Dz. U. R. P. 1921 r. № 78, poz. 536, str. 1413).

W gr. 41 "Materjały drzewne":

W pozycji "Budulec drzewny nieobrobiony" skreśla się słowa: "dłuższych nad 2 metry". Ta sama pozycja w rubryce klasy wagonowej otrzymuje dodatkowy odsyłacz "e".

Pozycje: "Budulec obrobiony" i "Podkłady kolejowe" w rubryce klasy wagonowej otrzymują dodatkowy odsyłacz "f".

W uwadze "b" wnosi się następujące uzupełnienia: po słowach "do kopalń" dodaje się "krajowych"; po słowach "fabryk zapałek" dodaje się "krajowych"; po słowach "adresowane bezpośrednio do" dodaje się "krajowych"; po słowach "wełny drzewnej" dodaje się oraz papierni".

Wprowadza się nowe uwagi "e" i "f" w następującem brzmieniu:

"e) Za budulec drzewny nieobrobiony, adresowany bezpośrednio do krajowych tartaków mechanicznych, przewoźne oblicza się przy przesyłkach całowagonowych według taryfy klasy IV, obniżonej o 20% (patrz część VI niniejszej taryfy: "Taryfy wyjątkowe").

f) Za budulec obrobiony i podkłady kolejowe, wywożone na Górny Śląsk, do Gdańska i zagranicę, przy przesyłkach całowagonowych przewoźne oblicza się według taryfy wyjątkowej (patrz część VI niniejszej taryfy; "Taryfy wyjątkowe").

W gr. 42 "Drzewo opałowe, odpadki przy obróbce drzewa, oraz inne materjały leśne".

W pozycji: "Drzewo opałowe i t. d." słowa: "2 metry" zamienia się na "1 metr 20 centimetrów".

W gr. 49 Ropa naftowa i jej pochodne oraz wosk ziemny".

W pozycji: "Asfalt naftowy i t. d." nazwa "nafta motorowa" zmienia się na "olej gazowy".

W pozycji: "Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych" rubryka klasy wagonowej otrzymuje odsyłacz "d)".

W uwadze "d) " słowa "Taryfa stacyjna na przewóz ropy naftowej; jej pochodnych" należy zamienić słowami "Taryfy wyjątkowe".

W części VI-ej (Dz. U. R. P. № 85, poz. 624, str. 1562).

Tytuł "Taryfa stacyjna na przewóz ropy naftowej i jej pochodnych"

"Taryfa specjalna № 1"

otrzymuje brzmienie następujące:

"TARYFY WYJĄTKOWE"

"Taryfa № 1"

"Na przewóz ropy naftowej (gr. 49)"

Pozatem wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe № 2, № 3 i № 4 treści następującej:

"Taryfa № 2.

Na przewóz pochodnych ropy naftowej (benzyny, parafiny, nafty oczyszczonej i olejów smarowych z gr. 49).

Za przewóz przesyłek całowagonowych z rafinerji od stacji, wskazanych w nagłówku taryfy wyjątkowej № 1, na eksport przez Tczew do Gdańska, przez Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice opłaty oblicza się za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak za 10.000 kg. od każdego wagonu według następujących schematów:

a) Na przewóz benzyny i parafiny.

Od 1 do 100 km.-po 30 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 100 km. 300 mk.

Od 101 do 200 km.-300 mk. + po 20 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-500 mk.

Od 201 do 400 km.-500 mk. + po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-800 mk.

Ponad 400 km. po 20 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

b) Na przewóz nafty oczyszczonej i olei smarowych.

Od 1 do 100 km. po 25 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 100 km.-250 mk.

Od 101 do 200 km.-250 mk. + po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-400 mk.

Od 201 do 400 km.-400 mk. + po 10 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-600 mk.

Ponad 400 km. po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

(Warunki stosowania niniejszej taryfy wyjątkowej wyszczególnione są pod taryfą wyjątkową № 3).

Taryfa № 3.

Na przewóz budulca obrobionego: piłowanego (tartego), ciosanego, struganego, szpuntowanego lub heblowanego, również fugowanego i falcowanego, jako to: desek, bali, belek, dyli, listew, krokwi, łat i t. p. oraz podkładów kolejowych (z gr. 41).

Za przewóz przesyłek całowagonowych produktów drzewnych, wskazanych w nagłówku, na eksport przez Tczew do Gdańska, przez Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice opłaty oblicza się według następującego schematu:

Od 1 do 100 km. po 8 mk. za każde 10 km. i 100 kg. co czyni za 100 km.-80 mk.:

Od 101 do 200 km.-80 mk + po 7 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-150 mk.

Od 201 do 400 km.-150,mk. + po 6 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-270 mk.

Od 401 do 700 km.-270 mk. + po 5 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 700 km.-420 mk.

Ponad 700 km. po 6 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

Warunki stosowania wyjątkowych taryf № 2 i № 3.

Taryfy wyjątkowe № 2 i № 3 stosuje się do przesyłek, wysyłanych za bezpośredniemi listami przewozowemi na Górny Śląsk, do Gdańska lub zagranicę z obliczaniem opłat według tych taryf do stacji trantzytowych: Tczew, Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice.

W tych wypadkach, kiedy w braku odnośnych międzypaństwowych konwencji kolejowych, przesyłki nie mogą być wysłane za bezpośredniemi listami przewozowemi i będą adresowane w celu przeekspedjowania do wyżej wskazanych stacji tranzytowych, obliczanie będzie się uskuteczniało według taryf normalnych i dopiero po złożeniu dowodu o dokonanym wywozie zagranicę i pierwotnego listu przewozowego będzie zwracana różnica opłat pomiędzy taryfą normalną i taryfą wyjątkową.

Taryfa № 4.

Na przewóz budulca drzewnego nieobrobionego w korze lub bez kory, w kłodach, pniach i klocach (z gr. 41).

Za przewóz przesyłek całowagonowych towarów, wskazanych w nagłówku, adresowanych bezpośrednio do krajowych tartaków mechanicznych, opłaty oblicza się według następującego schematu:

Przewoźne oblicza się po 8 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stalą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1921 roku.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 marca 1922 r. (Dz.U.22.18.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1922 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1921.93.689

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany i uzupełnienia Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
Data aktu: 18/11/1921
Data ogłoszenia: 30/11/1921
Data wejścia w życie: 01/12/1921