Utworzenie Urzędu Emigracyjnego przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 kwietnia 1920 r.
w przedmiocie utworzenia Urzędu Emigracyjnego przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej.

Na mocy art. 15 i 29 dekretu o organizacji Władz Naczelnych (Dz. Pr. 1918 r. № 1 poz. 1) i w myśl uchwały Sejmu Ustawodawczego z dnia 19 marca 1920 r. zarządza się co następuje:
Art.  1.

Przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej tworzy się Urząd Emigracyjny. W Urzędzie Emigracyjnym ześrodkowują się wszystkie sprawy dotyczące emigracji, reemigracji, imigracji i opieki nad wychodźcami.

Art.  2.

Do zakresu działania Urzędu Emigracyjnego należy w szczególności:

a)
przygotowywanie ustaw i rozporządzeń w przedmiotach podlegających kompetencji Urzędu,
b)
przygotowywanie z współudziałem Ministerstwa Spraw Zagranicznych konwencji emigracyjnych i wszelkich układów międzynarodowych dotyczących emigracji, reemigracji i imigracji,
c)
nadzór nad kontraktowaniem robotników do pracy za granicą,
d)
przeciwdziałanie szkodliwej propagandzie emigracyjnej i nielegalnemu werbunkowi emigracyjnemu,
e)
zbieranie i udzielanie wiadomości o stosunkach, panujących w państwach obcych pod względem konjunktury emigracyjnej i informowanie o nich instytucji, osób i władz interesowanych,
f)
sprawy związane z organizacją transportów emigrantów i reemigrantów,
g)
opieka nad emigrantami i reemigrantami w czasie podróży, h) ochrona praw i interesów emigrantów na miejscu pracy,
i)
opieka nad reemigrantami bezpośrednio po ich powrocie do kraju,
j)
współdziałanie z Ministerstwem Skarbu w organizacji przesyłania oszczędności wychodźców do kraju,
k)
popieranie zrzeszeń i instytucji społecznych i gospodarczych w kraju i zagranicą, których celem jest niesienie pomocy i opieka nad emigrantami i reemigrantami oraz nadzorowanie działalności tych zrzeszeń i instytucji pod względem stosowania się do przepisów emigracyjnych,
l)
opinjowanie w sprawach udzielania koncesji zagranicznym kompanjom okrętowym na sprzedaż w Polsce biletów III-ej klasy i międzypokładowych,
m)
prowadzenie w porozumieniu z Głównym Urzędem Statystycznym statystyki ruchu emigracyjnego, reemigracyjnego i imigracyjnego,
Art.  3.

Na czele Urzędu Emigracyjnego stoi dyrektor mianowany w kategorji IV-ej płac na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych.

Innych urzędników i funkcjonarjuszy mianuje lub przyjmuje stosownie do przepisów służbowych Minister Pracy i Opieki Społecznej na wniosek Dyrektora Urzędu Emigracyjnego.

Art.  4. 1

Organami Urzędu Emigracyjnego są:

a)
(uchylony),
b)
Państwowe Grzędy pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami w zakresie działania w sprawach emigracyjnych poruczonego im dekretem z dnia 27-go stycznia 1919 roku (Dziennik Ustaw № 11, poz. 127).
Art.  5.

Współdziałanie z organami wykonawczemi innych Ministerstw reguluje porozumienie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z odpowiednimi Ministrami.

Zadania swe poza granicami kraju Urząd Emigracyjny spełnia w ścisłem porozumieniu z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i za pomocą jego organów.

W krajach uznanych przez Urząd Emigracyjny za szczególnie ważne dla emigracji Minister Spraw Zagranicznych mianuje na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej osobnych attaches dla spraw wychodźczych, pełniących swe obowiązki służbowe przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i konsularnych.

Zadania ich i charakter służbowy ureguluje osobne rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej.

Art.  6.

Przy Urzędzie Emigracyjnym istnieje, jako organ doradczy, Rada Emigracyjna, której skład i zadania zostaną ustalone przez rozporządzenie Rady Ministrów.

Art.  7.

W zawiadywaniu Urzędu Emigracyjnego pozostaje fundusz emigracyjny przeznaczony wyłącznie na cele opieki nad emigrantami i reemigrantami.

Sposób tworzenia funduszu emigracyjnego określi rozporządzenie Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej.

Art.  8.

Minister Pracy i Opieki Społecznej ustala na wniosek dyrektora Urzędu Emigracyjnego zasady organizacji, rachunkowości, regulaminy wewnętrzne i projekty budżetowe Urzędu.

Art.  9.

Urząd Emigracyjny koresponduje bezpośrednio ze wszystkiemi władzami Rzeczypospolitej wewnątrz i zewnątrz kraju oraz wszelkiemi instytucjami wymienionemi w art. 2-im, lit. k.

Z Urzędami Emigracyjnemi lub Imigracyjnemi państw obcych koresponduje Urząd Emigracyjny za pośrednictwem organów Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Art.  10.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1-ym maja 1920 roku.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 1920 r. (Dz.U.20.45.279) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1920 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024