Sytuacja związana z epidemią Covid-19 rozpowszechniła teleporady i wideoporady oraz zmieniła organizację wizyt osobistych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Od 6 lipca do osób, które skorzystały z porady lekarza pierwszego kontaktu, mogą dzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając kilka pytań sprawdzą, czy porada faktycznie się odbyła i w jakiej formie została przeprowadzona.

Teleporady-ocena skuteczności w oczach pacjenta

Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:

  1. Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
  2. Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
  3. Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
  4. Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
  5. Jaki to był rodzaj porady?
  6. Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
  7. Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
  8. Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
  9. Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
  10. Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
  11. Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
  12. Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?

Czytaj w LEX: Teleporady - co można w ramach umowy z NFZ >

Badanie obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć. Ankieta jest anonimowa. W trakcie rozmowy z ankieterem pacjent nie powinien podawać żadnych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach, które dostał. NFZ podkreśla, że to ważne dla  bezpieczeństwa, a ankieterzy nie potrzebują tych informacji.

Czytaj w LEX: Teleporady w POZ - jak prawidłowo realizować obowiązek? >

Ankieterzy:

  • znają numer telefonu pacjenta 
  • wiedzą, że w ciągu ostatnich 4 miesięcy korzystał z porady lekarza pierwszego kontaktu
  • znają datę takiej porady.

Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.

Sprawdź w LEX: Czy teleporady w ramach poradni POZ mogą być udzielane poza poradnią? >