Na realizację połączenia samorząd województwa lubuskiego zabezpieczył blisko 1 mln zł. Zostało one stworzone z myślą o mieszkańcach Gorzowa Wielkopolskiego i innych miejscowości położonych na północy Lubuskiego.

 

Jak poinformowały Przewozy Regionalne, bezpośredni pociąg relacji Krzyż – Berlin Lichtenberg ma charakter przyspieszony, dzięki czemu podróż z Gorzowa Wielkopolskiego do Berlina trwa dwie godziny, a w relacji powrotnej kilka minut krócej.

 

Założono następujące godziny kursowania pociągów: Krzyż (odjazd 7:38) - Gorzów Wlkp. (odjazd 8:30) - Kostrzyn (odjazd 9:11) - Berlin-Lichtenberg (przyjazd 10:28); Berlin-Lichtenberg (odjazd 18:37) - Kostrzyn (przyjazd 19:48) - Gorzów Wlkp. (przyjazd 20:22) - Krzyż (przyjazd 21:04).

 

Pociąg będzie się zatrzymywał także na stacjach: Nowe Drezdenko, Strzelce Krajeńskie Wschód, Gorzów Wielkopolski Wieprzyce, Witnica i Kostrzyn.

Na odcinku krajowym, podobnie jak w innych pociągach regionalnych kursujących w Lubuskiem, będzie obowiązywała taryfa REGIO.

 

Ponadto gorzowianie podróżujący do Berlina będą mogli korzystać z niższej w stosunku do cen biletów międzynarodowych taryfy Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB), w ramach której normalny bilet z Gorzowa Wlkp. do stolicy Niemiec kosztuje 12 euro, ulgowy 9 euro, a grupowy (dla maksymalnie pięciu osób) 36 euro.

 

Bezpośrednie pociągi na tej trasie miały rozpocząć kursy na początku tego roku; termin ten jednak przełożono na 12 marca, ale i jego nie udało się dotrzymać. Finalnie połączenie zaczęło funkcjonować w niedzielę (20 marca).

 

Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego poinformował, że 1 kwietnia ruszy także pilotażowe połączenie na trasie Zielona Góra-Berlin. Natomiast 30 kwietnia odjedzie pierwszy pociąg na trasie Berlin-Żary/Żagań-Legnica-Wrocław. Będzie to najkrótsze połączenie z Berlina do Wrocławia, które będzie realizowane w weekendy, w związku z wydarzeniami w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016, którą jest Wrocław.

 

Spółka Przewozy Regionalne jest dofinansowywana corocznie przez samorząd woj. lubuskiego; w tym roku kwotą ok. 44 mln zł. Umowa między samorządem województwa a spółką zakłada także realizację połączeń transgranicznych. (PAP)