85 proc. kwalifikowanych kosztów budowy węzłów, czyli ponad 127 mln zł stanowić będzie dofinansowanie z UE. Pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk w poniedziałek w Kościerzynie podczas uroczystości podpisania umowy na budowę węzłów nie ukrywał, że w ten sposób samorząd województwa chce zachęcić mieszkańców Pomorza do podróżowania pociągiem. Mówiąc o planowanych węzłach podkreślił, że „to muszą być miejsca obsługi pasażerów o dobrym standardzie”.

„To mają być przyjazne stacje, gdzie będzie można zostawić samochód, rower, przesiąść się do autobusu, pociągu i pojechać dalej” – dodał.

Powiedział, że na Pomorzu planuje się budowę ponad 20 transportowych węzłów integracyjnych. Zaznaczył, że to, gdzie one powstaną, w dużym stopniu zależy od władz lokalnych poszczególnych miast i miasteczek. "Samorząd województwa zachęca do tego, bo jest pula środków z funduszy unijnych” – dodał. Wyjaśnił, że chodzi o budowę kolejnych węzłów np. na obszarze metropolii trójmiejskiej na trasie z Tczewa do Wejherowa oraz na Półwysep Helski. Wcześniej podpisano umowy ws. budowy węzłów w Kartuzach i Stężycy.

Na budowę planowanych już węzłów i przystanków w aglomeracji ma być przeznaczone ponad 250 mln zł.

Burmistrz Kościerzyny, Michał Majewski wyjaśnił, że budowa węzła integracyjnego w Kościerzynie połączona będzie z rewitalizacją i adaptacją dworca kolejowego oraz utworzeniem komunikacji zbiorowej w powiecie kościerskim. Powstaną m.in. parkingi P+R, tunel, ponad 15 km ścieżek rowerowych i ma być kupionych dziesięć autobusów.

Burmistrz Chojnic, Arseniusz Finster zauważył, że pieniądze przeznaczone na rozwój transportu publicznego świadczą o prowadzonej w Pomorskiem polityce zrównoważonego rozwoju regionu. "Jesteśmy beneficjentami takiej polityki i będzie to nasza najważniejsza inwestycja w bieżącej kadencji" - dodał. Projekt obejmuje utworzenie dwóch integracyjnych węzłów transportowych w Chojnicach i Człuchowie, zakup niskopodłogowego proekologicznego taboru autobusowego, rozwój systemu ścieżek rowerowych i wdrożenie systemu roweru miejskiego. Węzły w Kościerzynie, w Chojnicach i Człuchowie mają być gotowe do 2020 roku. Natomiast dwa lata wcześniej mają być oddane do użytku węzły w Malborku, Starogardzie Gdańskim i w Kwidzynie.

W ramach projektów, istniejąca infrastruktura w Malborku, Starogardzie Gdańskim i w Kwidzynie ma być przebudowana, mają powstać parkingi, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, mają być zakupione autobusy. W ramach projektów planowana jest też kampania informacyjno-promocyjna zachęcająca mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i węzła integrującego różnego typu środki transportu tj. pociągi, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, rowery i ciągi piesze.

Dyrektor Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) woj. Pomorskiego, Jan Szymański powiedział PAP, że w bieżącej perspektywie budżetowej na przedsięwzięcia w zakresie transportu zbiorowego, głównie kolejowego, z RPO ma być przeznaczone prawie miliard złotych. Mają powstać m.in. węzły integracyjne w regionie i w aglomeracji trójmiejskiej oraz linie kolejowe Malbork-Grudziądz, Szczecinek-Słupsk-Ustka. Inwestycje muszą być zrealizowane do 2023 roku. (PAP)