Jak poinformowała PAP rzeczniczka opolskiego magistratu Alina Pawlicka-Mamczura, umowa na przebudowę została podpisana w czwartek. Firma Best-Opebel, która wygrała przetarg, przejmie plac budowy w najbliższą środę, 30 lipca.

Prace w ramach tej inwestycji mają się zacząć na początku sierpnia. „Potrwają do czterech miesięcy od momentu przejęcia placu budowy” – dodała Pawlicka-Mamczura.

Z praktycznie niezagospodarowanego placu z kilkudziesięcioma miejscami parkingowymi i sporych rozmiarów stacją trafo, należącą do zakładu energetycznego, Mały Rynek ma się zmienić w pokryty specjalną betonową nawierzchnią skwer, z zasadzonymi nań drzewami.

Według zapowiedzi miasta, po uzgodnieniach z zakładem energetycznym stacja trafo ma zostać przebudowana na miniaturową. Z placu znikną miejsca parkingowe, oprócz dwóch przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Mały Rynek nie będzie jednak całkowicie zamknięty na ruch - pozostanie uliczka dojazdowa, biegnąca od strony Placu Wolności i ul. Zwierzynieckiej do Muzeum Śląska Opolskiego.

Na czas remontu zmieni się organizacja ruchu na Małym Rynku. Pawlicka-Mamczura podała, że w pierwszym etapie prac wyłączone z ruchu będą ulice Mały Rynek i Havla. Ruch ma się wtedy odbywać od skrzyżowania ul. Zwierzynieckiej w kierunku ul. Staromiejskiej, a stamtąd do skrzyżowania z ul. Wojciecha. Potem planowane jest przywrócenie ruchu jednokierunkowego na ul. Mały Rynek i Havla do Św. Wojciecha. Wyłączony z ruchu będzie natomiast odcinek ulicy Mały Rynek - od istniejącego przy skrzyżowaniu ze Zwierzyniecką banku - do ul. Staromiejskiej.

Wiosną tego roku miasto ogłosiło pierwszy przetarg na przebudowę tego miejsca. Swoje oferty zgłosiły wtedy dwie firmy. Tańsza z ofert o blisko 400 tys. zł przewyższała jednak założony koszt prac, czyli 3,5 mln zł.

Władze miasta uznały jednak, że projekt przebudowy placu jest na tyle atrakcyjny, że warto go zrealizować. Zdecydowały więc o rozpisaniu kolejnego przetargu. Wcześniej obniżyły koszty przebudowy, wykreślając z projektu całą przewidzianą w nim tzw. małą architekturę - m.in. 18 żelbetowych siedzisk-ławeczek, z których każda miała kosztować kilkanaście tys. zł.

Drugi przetarg rozstrzygnięto na przełomie czerwca i lipca. (PAP)