Przystanek Opoczno Południe ma rozpocząć działalność od połowy grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Zaplanowano, że zatrzymywać się będzie na nim kilkanaście pociągów, które połączą Opoczno m.in. z Warszawą, Krakowem i Katowicami.

Dotąd CMK nie była wykorzystywana do obsługi ruchu kolejowego w Opocznie, a istniejący obecnie dworzec obsługuje szynobusy spalinowe jeżdżące na trasie Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki - Koluszki. Po uruchomieniu nowego przystanku na CMK czas przejazdu z Opoczna do Warszawy wyniesie około godziny, a do Katowic czy Krakowa - około 1,5 godz. - poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK.

Przystanek Opoczno Południe będzie się znajdował ponad 5 km od miasta. Powstaje tam liczący 300 metrów długości peron, który wyposażony będzie w wiaty, ławki, monitoring, urządzenia informacji podróżnych, oświetlenie i tablice na rozkłady jazdy. Całość dostosowana będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na stację będzie można dostać się korzystając z przejścia podziemnego, które powstaje pod torami CMK.

"Kończy się przebudowa toru przy nowym peronie, modernizacja sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem. Widać już nowe płyty peronowe" - mówi kierownik kontraktu w PKP PLK Agnieszka Janicka. Przystanek ma być gotowy do końca listopada.

To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat w gminie Opoczno. Zdaniem Andrzeja Snopczyńskiego - szefa wydziału techniczno-inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Opocznie, dzięki przystankowi nastąpi zdecydowana poprawa dostępu mieszkańców Opoczna i regionu do sieci szybkich połączeń kolejowych. Z połączeń będą mogły korzystać m.in. osoby dojeżdżające do pracy czy na studia w Warszawie.

"Skrócenie czasu podróży może spowodować, że te osoby nie będą być może szukać już miejsca zamieszkania w stolicy, tylko po prostu będą do niej dojeżdżać" - powiedział PAP Snopczyński. Według niego z projektu nowego rozkładu jazdy wynika, że na przystanku ma zatrzymywać się 18 pociągów Inter City i cztery pociągi Przewozów Regionalnych. Tym samym miasto i okolice zyskałyby połączenia także m.in. z Rzeszowem, Zakopanem, Przemyślem, Krynicą, Raciborzem, Olsztynem, Łodzią, Poznaniem czy Wrocławiem.

Z analiz efektywności ekonomicznej, które posiada opoczyński samorząd wynika, że w ciągu doby z przystanku korzystać może od ponad 430 do niemal 630 pasażerów.

Według samorządowców koszt budowy peronu i przejścia podziemnego z puli PKP PLK to niemal 4 mln zł. Równolegle z pieniędzy samorządu budowana jest pętla autobusowa z przystankiem i parkingiem dla 30 aut osobowych, chodnik od pętli do przejścia pod torami do peronu; instalowane jest także oświetlenie i monitoring. Prace mają się zakończyć do końca października.

W ramach inwestycji przebudowano także nawierzchnię jezdni i chodników dworca PKP i PKS przy ul. Dworcowej, z którego będą dojeżdżać autobusy na stację Opoczno Południe. Planowana jest także budowa kolejnego parkingu po stronie wschodniej CMK na ponad 30 miejsc. W sumie cała miejska część inwestycji ma kosztować 3,25 mln zł.

Budowy przystanku domagali się sami mieszkańcy, którzy stworzyli komitet społeczny zbierający podpisy popierające jego budowę. Ze stacji prawdopodobnie korzystać będą także mieszkańcy okolicznych powiatów, także z woj. mazowieckiego czy świętokrzyskiego m.in. przysuskiego czy koneckiego, które - według Snopczyńskiego - chcą wprowadzić linie autobusowe łączące ich miejscowości z Opocznem Południe.

W planach stacja ma tworzyć Regionalny Węzeł Multimodalny i ma zostać powiązana z planowaną budową kolei szybkich prędkości. "Takie są plany PKP PLK do 2030 r. Opoczno jest w nich wymieniane jako węzeł o znaczeniu ponadregionalnym" - zaznaczył Snopczyński.

Opoczno będzie kolejnym miastem po Włoszczowej, które w ostatnich kilku latach uzyska dostęp do pociągów kursujących po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Gmina Opoczno (miejsko-wiejska) położona jest w południowo-wschodniej części województwa łódzkiego - 80 km od Łodzi, 120 km od Warszawy i 70 km od Kielc. Miasto liczy obecnie ok. 23 tys. mieszkańców, gmina 36 tys., a powiat opoczyński - ok. 80 tys. mieszkańców. (PAP)