Szynobus to pojazd jednoczłonowy z napędem spalinowym, rozwijający prędkość do 120 km/h, zawieszony na poduszkach pneumatycznych, co poprawia komfort podróżowania.

Pełniąc rolę autobusu na szynach, pojazd przeznaczony jest do obsługi lokalnych połączeń kolejowych. Posiada 70 miejsc siedzących i 100 stojących, jest klimatyzowany i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz podróżujących z dziećmi.

Jak poinformował marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, koszt zakupu dwóch nowoczesnych szynobusów wyniósł blisko 13 mln zł, z czego 7,5 mln zł pochodziło z funduszu kolejowego budżetu państwa, a pozostała część z budżetu samorządu Mazowsza.

Zakupione szynobusy będą kursowały na trasach Kutno-Płock-Sierpc oraz Sierpc-Nasielsk, które są bardzo istotne ze względu na możliwość szybkiego dojazdu do głównych linii kolejowych - powiedział Struzik.

Według rzeczniczki Kolei Mazowieckich Donaty Nowakowskiej, spółka planuje w 2012 r. nowe inwestycje związane z modernizacją taboru. Z naszych doświadczeń wynika, że z roku na rok z usług Kolei Mazowieckich korzysta coraz więcej podróżnych. Myślę, że rok 2012 też taki będzie i tendencja wzrostowa zostanie utrzymana - powiedziała PAP Nowakowska.

Dodała, że w pierwszym roku funkcjonowania spółki (2005 r.) z jej usług skorzystało ponad 40 mln pasażerów, w 2010 r. było ich ponad 53 mln, a rok 2011 poprawi ten wynik - w ciągu 11 miesięcy z transportu spółki skorzystało ok. 50 mln osób.

Do 2015 r. Koleje Mazowieckie planują kupić 22 piętrowe wagony i 15 nowych szynobusów. Na remonty i modernizacje taboru spółka zamierza wydać w najbliższych latach ponad 750 mln zł. (PAP)

mb/ amac/ gma/