Zagadnienia ochrony klimatu, jakości powietrza i odpowiedniej postawy obywatelskiej stanowią część edukacji o zrównoważonym rozwoju (a szerzej edukacji globalnej), obecnej w polskich szkołach. Zadania promujące edukację o zrównoważonym rozwoju realizowane są obecnie zarówno w formalnym, jak i pozaformalnym systemie edukacji - tłumaczy resort edukacji - Uczniowie rozwijają kompetencje proekologiczne na wszystkich etapach edukacyjnych począwszy od edukacji przedszkolnej - dodaje.

RPO: szkoła powinna uczyć o zmianach klimatu>>

 

Ekologia od przedszkola

Resort tłumaczy, że już w przedszkolu dzieci uczą się poznawania przyrody, jej wartości, norm środowiska przyrodniczego. W starszych klasach IV-VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych treści nauczania z zakresu edukacji ekologicznej są zawarte w podstawach programowych przedmiotów: przyroda, technika, geografia, biologia, chemia, wiedza o społeczeństwie, język obcy nowożytny, etyka. W szkole ponadpodstawowej w ramach przedmiotu wiedza i społeczeństwo uczą się czym jest np. ekologizm. Na geografii poznają wpływ działalności człowieka na powstawanie smogu typu londyńskiego i fotochemicznego oraz na podstawie dostępnych źródeł podają przyczyny i proponują sposoby zapobiegania powstawaniu tego zjawiska.

 

- MEN współpracuje w obszarze promowania tzw. edukacji o zrównoważonym rozwoju (jako części edukacji globalnej) z innymi resortami m.in. MSZ, MNiSW, MŚ oraz Grupą Zagranica. Ministerstwo uczestniczy systematycznie w konsultacjach dotyczących ochrony jakości powietrza i ubóstwa energetycznego w obszarze działań edukacyjnych. Nasze działania są komplementarne w stosunku do inicjatyw i przedsięwzięć proponowanych przez Ministerstwo Środowiska i inne podmioty zajmujące się edukacją ekologiczną lub środowiskową - czytamy na stronie resortu.