Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach.
„Chcemy doprowadzić do eksplozji nowoczesności w polskich szkołach” – podkreśliła minister edukacji.
Jak wynika z zaprezentowanych w środę danych, w Polsce zaledwie 1 proc. szkół (300 z ok. 30 tys.) ma stałe łącze o szybkości internetu odpowiadającej przyjętym standardom tzn. powyżej 1000mb/s; połowa szkół ma dostęp do internetu pozwalający jedynie na komunikację mailową, czyli np. na samą sprawozdawczość. Z danych resortów edukacji i cyfryzacji wynika, że na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów, z czego duża część komputery stacjonarne z lat 2006-2008.
Dane, na które powołano się podczas konferencji pokazują, że uczniowie korzystają z komputerów głownie poza szkołą; jedynie 41 proc. nauczycieli szkół gimnazjalnych wykorzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu. Jednocześnie polscy nauczyciele są w czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie komputerów w życiu prywatnymi i entuzjastycznie wyrażają się o stosowaniu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w nauczaniu. Niemniej, ich kompetencje w zakresie TIK szczególnie tych uczących się w szkołach podstawowych są jednymi z najniższych spośród przebadanych krajów OECD.
MEN podjęło w związku z tym decyzję o realizacji pilotażu programowania w szkołach, a MC zarezerwowało ok. 270 mln zł ze środków unijnych na budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz 120 mln zł na szkolenie nauczycieli.
MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje rozwój e-podręczników, m.in. stworzenie 14 nowych i ponad 13 tys. e-materiałów. Mają one być wykorzystywane m.in. na lekcjach muzyki, plastyki, historii sztuki oraz lekcjach przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w zakresie rozszerzonym. Działania mają objąć powstanie także ok. e-podręczników i e-zasobów zawierających filmy, zdjęcia, schematy itd. dla szkolnictwa zawodowego.
Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogicznej. Do końca sierpnia szkoły zapraszane są do udziału w pilotażu.
Minister Zalewska przekazała, że w każdym z województw kuratorzy mają wyznaczyć koordynatorów ds. innowacji. Ich zadaniem ma być m.in. „stworzenie mapy innowacji, zbieranie danych ze szkół np. o posiadanym przez szkoły wyposażeniu w sprzęt. (PAP)

 

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o systemie oświaty. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł