"Publikowanie danych dotyczących społecznego i środowiskowego zaangażowania firmy to informacje, które pozwalają lepiej ocenić, na ile poważnie firma traktuje swoją odpowiedzialność wobec otoczenia. Raporty społeczne, które ocenialiśmy w tym roku w konkursie są coraz bardziej kompletnym i wiarygodnym źródłem informacji o strategiach i działaniach CSR firm. Mam nadzieję, że staną się także coraz częściej popularną lekturą nie tylko dla inwestorów, ale także dla klientów i konsumentów" - powiedziała cytowana w komunikacie FOB Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przewodnicząca jury po rozdaniu nagród.

W 8. edycji konkursu „Raporty Społeczne - nagrody za najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu” zwyciężyły firmy: Orange Polska, Lubelski Węgiel Bogdanka, Energa oraz Tauron Polska Energia.

Jury główne, jury dziennikarskie, internauci oraz Ministerstwo Gospodarki w tym roku wybierali najlepsze raporty spośród 31 publikacji. W roku ubiegłym było ich 32, co związane jest przede wszystkim z różnymi cyklami raportowania firm. Czasem są to okresy dwu- a nawet trzyletnie, znaczenie ma też termin zgłoszeń, który przypada na wrzesień-październik, a wówczas niektóre firmy jeszcze przygotowują sprawozdania. W porównaniu z latami ubiegłymi wciąż najwięcej raportów społecznych zgłaszają branże: energetyczna, spożywcza i finansowa, w tym roku odpowiednio 6, 5, 5 raportów. Wśród firm z konkursu według liczby zatrudnionych dominują przesiębiorstwa duże (28 raportów), kolejno średnie (2) i małe (1). Najpopularniejszym standardem raportowania są międzynarodowe wytyczne Global Reporting Initiative. 28 spośród 31 zgłoszonych publikacji zostało opracowanych na ich podstawie.

Głównym celem konkursu jest zwrócenie uwagi na znaczenie raportowania pozafinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Dzięki tej inicjatywie wyróżniane są przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność, biorąc pod uwagę interes społeczeństwa i środowiska, ale także potrafią w sposób jasny, przejrzysty i wiarygodny zaprezentować swoje dokonania w publikowanych raportach. Konkurs przyczynia się do transparentności działań organizacji i podejmowania dialogu z interesariuszami.

W Polsce od 2017 roku będzie obowiązywać nowa Dyrektywa UE o raportowaniu danych pozafinansowych oraz informacji nt. różnorodności. Jednak juz obecnie wiele firm publikuje dane dotyczące wpływu na środowisko i społeczeństwo w postaci tzw. raportów społecznych. Publikacje te obejmują znacznie szerszy zakres informacji pozafinansowych niż te, które są wymienione w dyrektywie. Od ośmiu lat najlepsze z nich zostają wyłonione w konkursie Raporty Społeczne, organizowanym wspólnie przez Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, firmy PwC i SGS.

Patronem medialnym konkursu jest PAP Biznes.