Jak wskazano w badaniu "Biznesowy savoir-vivre”, dwóch na trzech przedsiębiorców tłumaczy, że nie musi weryfikować partnera, ponieważ ma stałych klientów. Z kolei w 24 proc. firm za towary lub usługi płaci zazwyczaj gotówką, zaś 23 proc. ankietowanych ufa, że kontrahent zapłaci.

"Jednak wielokrotnie to zaufanie zostaje nadszarpnięte, a przedsiębiorca zamiast pieniędzy zostaje z niczym" - wskazano.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. "Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. Ponadto, jak wynika z naszego cyklicznego badania +Portfel należności polskich przedsiębiorstw+, aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów" – ocenił.

Gdy tych samych przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność płatniczą rozmaitych dostawców, ich odsetek znacznie wzrósł. "Aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc., robiąc zakupy w Internecie, ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach" - wskazano w badaniu.

Dlaczego zatem weryfikując prywatnie, nie robią tego zawodowo w firmie? "Przedsiębiorcy ufają, że kontrahent zapłaci" – w ten sposób odpowiedziało 16 proc. badanych. Natomiast co czwarty ankietowany nie potrafił "jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie".

LEX Biblioteka Podatkowa >>

Według badania dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. ankietowanych "dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe" - wskazano.

Przedsiębiorcy tłumaczą też, że "nie mają czasu na przyjrzenie się sytuacji finansowej partnera biznesowego", z którym przyjdzie im współpracować. "Wśród 92 proc. badanych, którzy prywatnie sprawdzają dewelopera, tylko 58 proc. sprawdza służbowo kontrahentów. Natomiast ci, którzy pozazawodowo szukają informacji o internetowym sprzedawcy, tylko w 62 proc. decydują się zweryfikować partnera" - czytamy.

"Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią +sprawdzam+, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze" – ocenił prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak.

Badanie "Biznesowy savoir-vivre” zostało przeprowadzone przez Keralla Research w grudniu 2017 roku wśród przedsiębiorców z sektora MŚP. Badanie zrealizowano na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy. (PAP)