Wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych wynika z dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie m.in. zawartości siarki w paliwach żeglugowych oraz międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL).

Zgodnie z międzynarodowymi wymogami, od 2015 r. maksymalna zawartość siarki w paliwach stosowanych przez statki pływające m.in. po Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym, Morzu Karaibskim, kanale La Manche oraz wód wzdłuż wybrzeża Ameryki Północnej ma być obniżona i może wynosić 0,1 proc. Teraz można stosować na tych obszarach żeglugowych paliwa z zawartością siarki na poziomie 1 proc.

Zaostrzone reguły zawartości siarki w paliwach żeglugowych, mają przyczynić się do poprawy środowiska naturalnego m.in., jakości powietrza w strefach przybrzeżnych, co wpłynie na poprawę zdrowia ludzi. Tlenek siarki odpowiedzialny jest również m.in. za kwaśne deszcze.

Aby armatorzy mogli wywiązać się z nowych obowiązków, w noweli ustawy zaproponowano alternatywę dla stosowania paliw niskosiarkowych (0,1 proc.), którymi mają być technologie, których zastosowanie spowoduje redukcję siarki, dzięki czemu będzie porównywalna z zastosowaniem paliw niskosiarkowych. Statki będą mogły być wyposażane np. w pokładowe systemy oczyszczania spalin z siarki. Możliwe będą również alternatywne rozwiązania napędu statków, takie jak LNG, biopaliwa czy metanol. (PAP)