Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana w piątek przez NFOŚiGW i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019-2023 zapewni wsparcie w wysokości ponad 2 mld zł na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w ramach Programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny Transport Publiczny" (BTP).

Celem tego programu jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBR. Obecnie to 27 miast partnerskich (m.in. Bydgoszcz, Gdynia, Kraków, Nowy Sącz, Sosnowiec, Tychy, Warszawa, Wrocław). Miasta uczestniczące w tym programie będą mogły się starać nawet o 100 proc. dofinansowanie zakupu takich ekologicznych autobusów.

Środki na realizację etapu badawczego programu BTP w wysokości 100-200 mln zł, zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz z NFOŚiGW.

Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmie m.in. zakup nowych, bezemisyjnych środków transportu, czy budowę lub modernizację infrastruktury na potrzeby takiego rodzaju komunikacji.

NFOŚiGW poinformował, że przewidziany budżet na realizację tych przedsięwzięć wynosi do 2,2 mld zł; z czego na dotacje przeznaczone zostanie 1 mld zł, a na pożyczki 1,2 mld zł. (PAP)