Nowelizacja ustawy dot. programu Mieszkanie dla Młodych weszła w życie 1 września. Dzięki niej dofinansowanie objęło też mieszkania z rynku wtórnego. Ponadto nowela zwiększyła dopłaty dla rodzin z dziećmi (20 proc. dla małżeństw z dwójką dzieci oraz do 30 proc. dla rodzin z trójką lub więcej pociech). Nowa ustawa może też zwiększyć w programie udział osób bez zdolności kredytowej, bowiem dowolne osoby, a nie tylko najbliższa rodzina, mogą teraz wystąpić w charakterze "dodatkowego kredytobiorcy".

Według eksperta banku zmiana dot. osób przystępujących do kredytu w roli dodatkowego kredytobiorcy może spowodować, że więcej wniosków spotka się z pozytywną oceną zdolności kredytowej – a tym samym pozwoli na uzyskanie kredytu z dopłatą.

"Od początku funkcjonowania programu, czyli od stycznia 2014 roku, napłynęło do BGK 31,7 tys. wniosków na łączną kwotę dofinansowania ponad 741 mln złotych" - powiedział PAP Białowąs. W ramach tegorocznego limitu złożono 17 203 wniosków na kwotę 403,92 mln zł.

Białowąs ocenił, że zainteresowanie programem MdM cały czas rośnie, a sam program odniósł bardzo duży sukces. Do tej pory zainteresowani nabywcy aż tak licznie nie występowali o dofinansowanie, jak od momentu nowelizacji. W sierpniu liczba złożonych wniosków wyniosła 1 692, a we wrześniu było ich ponad 3,7 tys. "Zmiany ustawowe spowodowały zwiększenie zakresu możliwości ubiegania się beneficjentów o mieszkanie" - tłumaczy ekspert BGK.

Jego zdaniem nowelizacja wyszła na przeciw oczekiwaniom beneficjentów i poszczególnych środowisk. "Cieszę się, że zarówno uwagi, które napływały do ministerstwa z rynku (dot. MdM), jak i inicjatywa poselska zostały tak szybko – mając oczywiście na uwadze skomplikowany i czasochłonny proces legislacyjny – uwzględnione w obowiązującej od 1 września ustawie" - podkreślał.

"Wprowadzenie modyfikacji, polegającej na większej dopłacie dla małżeństw i osób samotnych już z dwójką dzieci oraz zniesiony limit wiekowy i wyższe dofinansowanie dla osób z trójką i więcej dzieci, może spowodować zwiększenie wykorzystania budżetu MdM oraz większe zainteresowanie i aktywność po stronie tych rodzin" - prognozuje dyrektor. Ocenił, że pozytywne zmiany w tym zakresie będą widoczne już w najbliższym czasie. Do 31 sierpnia br. większe zainteresowanie programem wykazywały osoby samotne. Według danych BGK, 57 proc. osób korzystających z programu MdM stanowiły osoby samotne, a rodziny - 43 proc.

BGK współpracuje aktualnie z 14 dużymi bankami sieciowymi oferującymi kredyty hipoteczne dla klientów indywidualnych, z możliwością dofinansowania w ramach rządowego programu MdM. "BGK w ramach umożliwienia beneficjentom dokonywania wyboru najlepszej oferty na rynku oraz zapewniając obsługę najbliżej miejsca dotychczasowego zamieszkania lub pracy zawarł umowy z bankami kredytującymi w takim wymiarze, aby docelowi kredytobiorcy mieli jak największy komfort skorzystania z oferty kredytów hipotecznych" – wyjaśnił Białowąs. Banki te prowadzą działalność na terenie całego kraju. Docelowo 16 banków ma współpracować z BGK.

Według danych z BGK najwięcej wniosków o dofinansowanie z MdM napływa z woj. mazowieckiego (19 proc.), wielkopolskiego oraz pomorskiego (po 15 proc.) Najmniej aktywnymi województwami w programie są: podkarpackie (2 proc.), lubelskie (2 proc.), świętokrzyskie oraz opolskie (po 1 proc.). "Do tej pory obserwowaliśmy większą aktywność w dużych aglomeracjach i na ich obrzeżach. Wynikało to z charakterystyki rynku deweloperskiego. Tam gdzie deweloperzy byli aktywni, tam pojawiał się program MdM" - wyjaśnił Białowąs. Ocenił, że "na pewno po nowelizacji i dopuszczeniu rynku wtórnego ta aktywność przeniesie się również na mniejsze miejscowości".

Program MdM finansowany jest w ramach środków gromadzonych w Funduszu Dopłat BGK. Zasilenie na program MdM, które trafia do Funduszu w zależności od faktycznego zapotrzebowania, jest uruchamiane w ramach środków z rezerwy budżetowej. "Nie ma zatem zapisanej sztywnej określonej kwoty dedykowanej na ten program jako roczny wydatek. Jest tylko górny pułap puli środków, do jakiego budżet państwa może przeznaczyć wydatki na ten program. W 2015 roku jest to 715 mln zł" - powiedział Białowąs.

"Można powiedzieć, że podobnie jak w roku ubiegłym w tym roku środków wystarczy dla wszystkich, którzy zgłoszą się do banku z wnioskiem o dofinansowanie. Jak będzie w następnych latach - nie wiemy. Wszystko zależy od aktywności deweloperów i od cen nieruchomości jakie będą na rynku w odniesieniu do limitów cenowych obowiązujących w programie. Jeżeli ceny będą niskie i będą mieściły się w limicie cen MdM w danej miejscowości w danym regionie to może się okazać, że aktywność będzie bardzo wysoka i środki przewidziane w ustawie na dany rok mogą ograniczyć dostęp do dopłaty dla wszystkich zainteresowanych – zwłaszcza tych którzy zgłoszą się z wnioskiem pod koniec danego roku budżetowego" – tłumaczył dyrektor.

Przewidywane limity zaangażowania środków budżetowych w program w poszczególnych latach zostały określone w ustawie w kwotach limitów rosnących: w 2016 roku ma to być do 730 mln zł, w roku 2017 do 746 mln zł, a w 2018 r. do 762 mln zł.

"Jeżeli ceny będą wysokie a zatem liczba mieszkań dostępnych będzie niewielka, to myślę ze środków spokojnie powinno wystarczyć. Trudno jest prognozować jakie to będą poziomy bo wszystko zależy od tego, jak rynek będzie się dostosowywał do otaczającej nas rzeczywistości a głównie limitów cenowych obowiązujących w programie" – podsumował Białowąs.

Fundusz Dopłat został powołany do życia ustawą z 2002 roku. Pierwszym rządowym programem mieszkaniowym finansowanym środkami funduszu był kredyt o stałej stopie procentowej, który poprzez zastosowanie dopłat do oprocentowania pomagał kredytobiorcom nabywającym mieszkanie w oparciu o kredyt hipoteczny, utrzymać stałe obciążenie gospodarstwa domowego kosztami obsługi kredytu. W 2007 r. z finansowania Funduszu Dopłat zaczął korzystać program "Rodzina na Swoim". Od 2014 roku zastąpił go program "Mieszkanie dla Młodych". Oprócz tego Fundusz Dopłat dofinansowuje program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego.

 

Celem programu Mieszkanie dla Młodych jest przede wszystkim pomoc państwa w nabyciu pierwszego własnego mieszkania przez młodych ludzi oraz zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych rodzin i osób samotnych, wychowujących dzieci.(PAP)