Jak poinformowała dyrekcja bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wśród zainteresowanych są m.in. firmy z Polski, Hiszpanii, Niemiec i Portugalii. Wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację wniosków, zostaną zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert.

"Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że na obecnym etapie złożone zostały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu" - zaznaczono w komunikacie GDDKiA.

Planowana trasa o długości ok. 19 km będzie miała po dwa pasy w obu kierunkach, ominie miasto od wschodu i powinna znacznie skrócić czas przejazdu na trasie Toruń–Poznań. Istotnym celem jest także ograniczenie natężenia ruchu w mieście mającym status uzdrowiska.

Trasa ma rozpoczynać się przed Markowicami, a kończyć węzłem na drodze wylotowej w stronę Torunia (droga krajowa nr 15). Powstaną węzły umożliwiające zjazd na drogi wojewódzkie w kierunku Kruszwicy (droga wojewódzka nr 412) oraz Włocławka (zmodernizowana w ostatnich latach trasa nr 252). Szacowany koszt budowy nowej drogi to blisko pół miliarda złotych, ale ostateczna kwota będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu.

Środki na budowę obwodnicy będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu Unii Europejskiej. Na realizację obwodnic w "Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" rząd zarezerwował 4,7 mld zł; dzięki temu powstanie w Polsce dwanaście obwodnic o łącznej długości około 150 kilometrów.