Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w resorcie gospodarki Sebastian Christow podkreślił, że nagroda jest przyznawana od 7 lat. Zapewnił, że jego ministerstwo chce patronować temu przedsięwzięciu, by pokazywać dobre praktyki w biznesie.
Z badania Omnibus PBS, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Obserwatorium Zarządzania wynika, że co piąty konsument z powodu złej jakości obsługi klienta decyduje się w ciągu roku na zmianę dostawcy lub rezygnuje z zakupu usługi czy produktu. Najczęściej - jak wyjaśniła ekspertka ds. badań fundacji Agata Gotowczyc - chodzi o niekompetencje lub nieuprzejmość pracowników firmy oraz brak indywidualnego podejścia do konsumenta.
Gotowczyc poinformowała, że straty przedsiębiorstwa z tytułu odejścia jednego klienta wynoszą rocznie, w zależności od branży, od 270 do ponad 800 zł. Najwyższe są w sektorze spożywczym, usługach związanych z telewizją kablową lub satelitarną, firmach ubezpieczeniowych, internetowych, a także telefonii komórkowej oraz finansowo-bankowych.
Dodała, że próba oszczędzania na jakości obsługi klienta jest działaniem krótkowzrocznym, ponieważ pozbawia firmę lojalności i rekomendacji stałych klientów, a tym samym wzrostu przychodów.
Wyróżnione godłem "Firma Przyjazna Klientowi" przedsiębiorstwa to: 4Life Direct sp. z o.o., DreamCommerce S.A., Energetyka Cieplna Opolszczyzny, GP People sp. z o.o. sp.k., Grupa TRENKWALDER, Idea Expert, itelligence sp. z.o.o., Liberty Direct, Metal-Fach sp. z o.o., Mondial Assistance sp. z o.o., nazwa.pl, Optima Finanse Dla Domu, OTTO Polska, PGE Obrót S.A., PPG Deco Polska, Provident Polska, RWE Polska, SAS Institute, Siódemka S.A., Work Express sp. z o.o.
Celem ogólnopolskiego programu "Firma Przyjazna Klientowi" - jak podkreślają jego organizatorzy - jest "poprawa stanu polskiej gospodarki poprzez promowanie wysokich standardów obsługi klienta". Firmy same zgłaszają się do programu, a Fundacja przeprowadza badania wśród ich klientów. W przypadku dużych przedsiębiorstw rozmawia nawet z tysiącem osób.
Według organizatorów, godło jest informacją również dla innych klientów, że warto korzystać z usług danego przedsiębiorstwa, a także wyrazem uznania dla jego pracowników.
Fundacja Obserwatorium Zarządzania jest instytucją otoczenia biznesu; zajmuje się problemami przedsiębiorczości, wdrażania innowacji oraz edukacji ekonomicznej społeczeństwa i biznesu.